194.
Voiko jokaisen postauksen aloittaa sanomalla, että aika vaihdossa kuluu älyttömän nopeasti?
Ensimmäisestä lukukaudesta on jäljellä enää viimeinen tentti,
joten ajattelin kirjoittaa hieman tarkemmin tähän mennessä suorittamistani
kursseista ja ajatuksiani ylipäätään vaihto-opiskelusta. Tälle lukukaudelle
olin valinnut saksan kielikurssin, EmS-kurssin sekä kolme moduulia, eli yhteensä suoritin 6 kurssia. Saksassa opinnot suoritetaan siis 6 opintopisteen (op) moduuleina,
jotka koostuvat kahdesta 3op kurssista. Molemmat kurssit on käytävä, jotta
moduulista voi saada suorituksen ja opintopisteet, mutta osa moduuleista on
jaettu kahdelle lukukaudelle. Voi kuulostaa aluksi hieman sekavalta, mutta on lopulta
oikeastaan melko yksinkertaista.
Saksa A2, 8op
Saksan tasokoe suoritettiin heti vaihdon alussa itsenäisesti netissä. Koe sisälsi tekstejä, joissa olevat aukot tuli täydentää sopivilla sanoilla tai päätteillä ja koe tarkistutti tehtävät suorituksen jälkeen automaattisesti. Tämä tuntui itselleni todella kummalliselta tavalta testata kielitaitoa ja koe menikin sen seurauksena todella huonosti. Jouduin siis omaa tasoani jonkun verran alemmalle kurssille (kesän kielikurssilla olin tasolla B2), mistä syystä saksan opiskelu oli koko lukukauden ajan todella puuduttavaa. Luentoja oli kahdesti viikossa 3,5h putkeen, eikä opetustyyli kurssilla tuntunut omalta, joten paikalla tuli sinniteltyä lähinnä opintopistemäärän takia. :D
EmS, 3op
Europa macht Schule- kurssin mainitsinkin blogissani jo aikaisemmin. Kävimme siis toisen suomalaisen vaihtarin kanssa saksalaisessa koulussa pitämässä luokalle Suomi-teemaisen koulupäivän. Muutama viikko ennen sovittua koulupäivää meiltä kysyttiin sopisiko, että paikallinen TV-asema tulee kuvaamaan päivämme ja tekemään kurssista pienen jutun ohjelmasarjaan ”Nachbarn in Europa”. Lopputuloksen voit käydä katsomassa täältä. Vaikka luokan edessä Saksan puhuminen ei yllättävästi jännittänyt ollenkaan, oli kameran edessä haastateltavana oleminen ihan eri juttu!
MODUULIT
MODUULIT
ISR & AWR, 6op
Information
systems research
Kuten nimestä voi päätellä, moduulin ensimmäinen osa
keskittyy IS tutkimukseen. ISR oli moduulin luento-osuus, joka sisälsi
professorin pitämät luennot ja ensi tiistaina olevan tentin. Ihan
mielenkiintoinen kurssi, mutta luennoilla monet asiat (research methods,
qualitative & quantitative research, case study….) olivat itselleni jo
melko tuttuja, eli niin paljoa uutta tietoa kurssi ei tarjonnut. Luennoilla ei
ollut läsnäolopakkoa.
Academic writing and reviewing
Moduulinen toinen osa oli niin sanottu tutoriaali. Tutoriaalitunneille
luimme ryhmissä tutkimuksia, jotka sitten esittelimme vuorollamme muille
opiskelijoille. Tutoriaalitunneilla ei myöskään ollut läsnäolopakkoa, mutta
koska tekstejä esiteltiin ryhmissä, oli paikalla kuitenkin kohteliasta olla. Kurssin
suoritukseen kuului myös ryhmätyö, n. 15 sivun pituinen kirjallisuuskatsaus,
eli toisin sanoen ”a small bachelor’s thesis”. Tutoriaalitunneilla myös
arvioimme muiden ryhmien kirjallisuuskatsauksia tietyin väliajoin ja saimme
omista töistämme palautetta muilta. Kirjoittaminen 4 hengen ryhmässä ei
todellakaan ollut niin helppoa miltä se kuulosti, kun jatkuvasti täytyi sopia
aikatauluja ja ajatuksia yksiin. Onneksi ryhmäläiseni olivat todella mukavia ja
motivoituneita saamaan hyvän arvosanan, eli niin sanotuista vapaamatkustajista
ei tarvinnut huolehtia. Tutoriaalikurssilla opin paljon siitä miten hyvä
tutkimus tulisi toteuttaa ja sain hyviä vinkkejä gradun kirjoittamiseen, eli
kokonaisuudessaan tykkäsin moduulista.
CWE & ACWE, 6op
Concepts of
web engineering
Tämä moduuli oli oma lempparini, sillä pidin kurssin
luennoitsijasta paljon. Moduulin ensimmäinen osa oli tuttuun tapaan
luentokurssi, joka koostui luennoista ja loppui tenttiin. Kurssilla ei ollut
läsnäolopakkoa ja luennot nauhoitettiin, mutta hyvän luennoitsijan ansiosta
paikalle meni mielellään. Kurssin
aihepiiri oli todella laaja: Web 2.0, Strategic planning, Interfaces and
technology, Web content management systems, Accessibility, Usability, Internationalization
ja Security. Kurssi ei paneutunut syvästi yhteen aiheeseen tai
teknologiaan, vaan esimerkiksi yksittäisen ohjelmointikielen sijasta kävimme
läpi yleisiä periaatteita joita voi hyödyntää kaikkien ohjelmointikielten
kirjoittamisessa. Itseäni kiinnostavat paljon käytettävyys, esteettömyys ja
kansainvälistymisen vaikutus käyttöjärjestelmien suunnitteluun, joten tämä oli
varmasti osasyy miksi pidin kurssista niin paljon.
Applied concepts of web engineering
Moduulin toinen osa sisältää kirjallisuuskatsauksen tai jonkun
koodausprojektin (josta en tiedä sen tarkemmin, sillä itselleni oli alusta asti
selvää, että teen kirjallisuuskatsauksen). Moduulin osat voi suorittaa missä
vaan vaiheessa opintoja ja monet paikalliset opiskelijat suorittavatkin tämän
osan vaihdossa tai vasta gradun jälkeen, kun huomaavat unohtaneensa koko
kurssin. Itsekään en siis ole vielä suorittanut tätä osaa moduulista, mutta
käytännössä suoritus on siis jälleen ”a small bachelor’s thesis”.
ATIS 1 & 2, 6op
Advanced
topics in information systems 1
Tämän moduulin osat on jaettu kahdelle lukukaudelle, eli
ATIS 2 järjestetään vasta seuraavalla lukukaudella. ATIS 1 käsitteli todella
pitkälti samoja asioita kuin ISR-kurssi, mutta kurssi suoritettiin pienryhmässä.
Kurssilla opiskelijoita oli siis alle kymmenen ja luentojen sijaan tunnit
olivat keskustelutyyppisiä. Tällekin kurssille luimme paljon tutkimuksia, joita
sitten tunneilla kävimme läpi ja arvioimme yhdessä perustellen mielipiteitämme.
Kurssin opettaja ei ehkä ollut omia lemppareitani, mutta hän onnistui kuitenkin
todella avaamaan silmiä kriittisen ajattelun ja lukemisen tärkeydelle. Monet
tutkimuksista joita kurssilla arvostelimme todella kriittisesti,
olivatkin voittaneet erilaisia ”paras tutkimus” palkintoja. Kurssilla saikin
jatkuvasti muistutuksia, että vaikka tutkimus on tehty ja julkaistu (ja jopa voittanut palkintoja) se ei tarkoita, että tutkimus olisi hyvä tai sen tulokset yleistettävissä. Kurssin
luennot järjestettiin vain joka toinen viikko, joten vaikka luettavaa oli
paljon, oli niiden lukemiseksi varattu myös hyvin aikaa. Tälläkään kurssilla ei
suurimmalla osasta luentoja ollut läsnäolopakkoa, mutta koska kurssilla oli
niin vähän opiskelijoita, oli paikalla kohteliasta olla. Myös kurssin tentissä tuli
lukea ja arvioida tutkimuksia, mistä pidin itse paljon, sillä oikeita
vastauksia ei ollut, kunhan mielipiteensä osasi perustella vakuuttavasti.
TENTIT
Tenttiaika Saksassa on paljon lyhyempi kuin mihin olen
Suomessa tottunut, joten tähän mennessä jokaisen tentin kirjoittamisessa on
tullut kiire ja osaan tehtävistä en ole ehtinyt vastata juuri ollenkaan.
Tenttiaika on laskettu sen perusteella, kuinka monta pistettä tentistä voi
saada. Jos siis tentistä on mahdollista saada 60 pistettä, kestää tentti tunnin
+ mahdollinen 5 minuutin tehtävien lukemiseen varattu lisäaika. Kursseilla
opettajat ovatkin muistuttaneet, että mikäli tentissä on 10p tehtävä tulisi
siihen käyttää 10 minuuttia, 30p tehtävään 30minuuttia ja niin edelleen. Arvosanat
täällä kulkevat vastakkaiseen suuntaan kuin Suomessa: 1 on paras ja 5 hylätty. Yliopistoon
Saksassa pääsevät vain parhaat opiskelijat, joten monella on todella korkeat
odotukset tenttituloksista.
Kokonaisuudessaan vaihto-opiskelu on ollut todella erilaista, kun mitä olin kuvitellut. Mielikuva oli, että vaihdossa vapaa-aika on mahtavaa ja opinnot tulevat toissijaisena. Yllättävästi kurssit ovatkin olleet todella mielenkiintoisia, mutta vapaa-ajassa ei puolestaan ole paljoa kehuttavaa. Paikallisiin opiskelijoihin on vaikea tutustua kurssituttuja syvemmin ja muut vaihtarit viettävät aikaa lähinnä erilaisissa illanvietoissa. Koska itselläni on Suomessa poikaystävä ja treenaan parhaillaan puolimaratonille, ei yömyöhään ulkona riekkuminen kiinnosta oikeastaan ollenkaan. Matkustelukin on toistaiseksi jäänyt vähäiselle, sillä talven sateiset säät eivät juurikaan houkutelleet tutkimaan uusia kaupunkeja.
Kavereistani
suurin osa oli vaihdossa vain yhden lukukauden ja he lähtevät lähipäivinä takaisin
koteihinsa, joten seuraavaksi lukukaudeksi jääminen on kieltämättä hieman mietityttänyt.
Toivotaan, että ja auringonpaiste ja tulevan loman suunnitelmat antavat kuitenkin
energiaa seuraavaan lukukauteen. Lomalle tiedossa on ainakin reilaamista
Saksassa ja lähimaissa, aurinkoloma Marokkoon sekä lasketteluloma Itävallan
Alpeilla. Eniten odotan kuitenkin ajanviettoa poikaystävän, perheen ja ystävien
kanssa sekä vierailua kotisuomeen.
- ELLA -
Kommentit
Lähetä kommentti