Siirry pääsisältöön

1. lukukausi - Kurssit, tentit ja vaihto-opiskelu

194. 

Voiko jokaisen postauksen aloittaa sanomalla, että aika vaihdossa kuluu älyttömän nopeasti?

Ensimmäisestä lukukaudesta on jäljellä enää viimeinen tentti, joten ajattelin kirjoittaa hieman tarkemmin tähän mennessä suorittamistani kursseista ja ajatuksiani ylipäätään vaihto-opiskelusta. Tälle lukukaudelle olin valinnut saksan kielikurssin, EmS-kurssin sekä kolme moduulia, eli yhteensä suoritin 6 kurssia. Saksassa opinnot suoritetaan siis 6 opintopisteen (op) moduuleina, jotka koostuvat kahdesta 3op kurssista. Molemmat kurssit on käytävä, jotta moduulista voi saada suorituksen ja opintopisteet, mutta osa moduuleista on jaettu kahdelle lukukaudelle. Voi kuulostaa aluksi hieman sekavalta, mutta on lopulta oikeastaan melko yksinkertaista.

Saksa A2, 8op

Saksan tasokoe suoritettiin heti vaihdon alussa itsenäisesti netissä. Koe sisälsi tekstejä, joissa olevat aukot tuli täydentää sopivilla sanoilla tai päätteillä ja koe tarkistutti tehtävät suorituksen jälkeen automaattisesti. Tämä tuntui itselleni todella kummalliselta tavalta testata kielitaitoa ja koe menikin sen seurauksena todella huonosti. Jouduin siis omaa tasoani jonkun verran alemmalle kurssille (kesän kielikurssilla olin tasolla B2), mistä syystä saksan opiskelu oli koko lukukauden ajan todella puuduttavaa. Luentoja oli kahdesti viikossa 3,5h putkeen, eikä opetustyyli kurssilla tuntunut omalta, joten paikalla tuli sinniteltyä lähinnä opintopistemäärän takia. :D

EmS, 3op

Europa macht Schule- kurssin mainitsinkin blogissani jo aikaisemmin. Kävimme siis toisen suomalaisen vaihtarin kanssa saksalaisessa koulussa pitämässä luokalle Suomi-teemaisen koulupäivän. Muutama viikko ennen sovittua koulupäivää meiltä kysyttiin sopisiko, että paikallinen TV-asema tulee kuvaamaan päivämme ja tekemään kurssista pienen jutun ohjelmasarjaan ”Nachbarn in Europa”. Lopputuloksen voit käydä katsomassa täältä. Vaikka luokan edessä Saksan puhuminen ei yllättävästi jännittänyt ollenkaan, oli kameran edessä haastateltavana oleminen ihan eri juttu!


MODUULIT

ISR & AWR, 6op

Information systems research
Kuten nimestä voi päätellä, moduulin ensimmäinen osa keskittyy IS tutkimukseen. ISR oli moduulin luento-osuus, joka sisälsi professorin pitämät luennot ja ensi tiistaina olevan tentin. Ihan mielenkiintoinen kurssi, mutta luennoilla monet asiat (research methods, qualitative & quantitative research, case study….) olivat itselleni jo melko tuttuja, eli niin paljoa uutta tietoa kurssi ei tarjonnut. Luennoilla ei ollut läsnäolopakkoa.

Academic writing and reviewing
Moduulinen toinen osa oli niin sanottu tutoriaali. Tutoriaalitunneille luimme ryhmissä tutkimuksia, jotka sitten esittelimme vuorollamme muille opiskelijoille. Tutoriaalitunneilla ei myöskään ollut läsnäolopakkoa, mutta koska tekstejä esiteltiin ryhmissä, oli paikalla kuitenkin kohteliasta olla. Kurssin suoritukseen kuului myös ryhmätyö, n. 15 sivun pituinen kirjallisuuskatsaus, eli toisin sanoen ”a small bachelor’s thesis”. Tutoriaalitunneilla myös arvioimme muiden ryhmien kirjallisuuskatsauksia tietyin väliajoin ja saimme omista töistämme palautetta muilta. Kirjoittaminen 4 hengen ryhmässä ei todellakaan ollut niin helppoa miltä se kuulosti, kun jatkuvasti täytyi sopia aikatauluja ja ajatuksia yksiin. Onneksi ryhmäläiseni olivat todella mukavia ja motivoituneita saamaan hyvän arvosanan, eli niin sanotuista vapaamatkustajista ei tarvinnut huolehtia. Tutoriaalikurssilla opin paljon siitä miten hyvä tutkimus tulisi toteuttaa ja sain hyviä vinkkejä gradun kirjoittamiseen, eli kokonaisuudessaan tykkäsin moduulista.

CWE & ACWE, 6op

Concepts of web engineering
Tämä moduuli oli oma lempparini, sillä pidin kurssin luennoitsijasta paljon. Moduulin ensimmäinen osa oli tuttuun tapaan luentokurssi, joka koostui luennoista ja loppui tenttiin. Kurssilla ei ollut läsnäolopakkoa ja luennot nauhoitettiin, mutta hyvän luennoitsijan ansiosta paikalle meni mielellään. Kurssin aihepiiri oli todella laaja: Web 2.0, Strategic planning, Interfaces and technology, Web content management systems, Accessibility, Usability, Internationalization ja Security. Kurssi ei paneutunut syvästi yhteen aiheeseen tai teknologiaan, vaan esimerkiksi yksittäisen ohjelmointikielen sijasta kävimme läpi yleisiä periaatteita joita voi hyödyntää kaikkien ohjelmointikielten kirjoittamisessa. Itseäni kiinnostavat paljon käytettävyys, esteettömyys ja kansainvälistymisen vaikutus käyttöjärjestelmien suunnitteluun, joten tämä oli varmasti osasyy miksi pidin kurssista niin paljon.

Applied concepts of web engineering
Moduulin toinen osa sisältää kirjallisuuskatsauksen tai jonkun koodausprojektin (josta en tiedä sen tarkemmin, sillä itselleni oli alusta asti selvää, että teen kirjallisuuskatsauksen). Moduulin osat voi suorittaa missä vaan vaiheessa opintoja ja monet paikalliset opiskelijat suorittavatkin tämän osan vaihdossa tai vasta gradun jälkeen, kun huomaavat unohtaneensa koko kurssin. Itsekään en siis ole vielä suorittanut tätä osaa moduulista, mutta käytännössä suoritus on siis jälleen ”a small bachelor’s thesis”.

ATIS 1 & 2, 6op

Advanced topics in information systems 1
Tämän moduulin osat on jaettu kahdelle lukukaudelle, eli ATIS 2 järjestetään vasta seuraavalla lukukaudella. ATIS 1 käsitteli todella pitkälti samoja asioita kuin ISR-kurssi, mutta kurssi suoritettiin pienryhmässä. Kurssilla opiskelijoita oli siis alle kymmenen ja luentojen sijaan tunnit olivat keskustelutyyppisiä. Tällekin kurssille luimme paljon tutkimuksia, joita sitten tunneilla kävimme läpi ja arvioimme yhdessä perustellen mielipiteitämme. Kurssin opettaja ei ehkä ollut omia lemppareitani, mutta hän onnistui kuitenkin todella avaamaan silmiä kriittisen ajattelun ja lukemisen tärkeydelle. Monet tutkimuksista joita kurssilla arvostelimme todella kriittisesti, olivatkin voittaneet erilaisia ”paras tutkimus” palkintoja. Kurssilla saikin jatkuvasti muistutuksia, että vaikka tutkimus on tehty ja julkaistu (ja jopa voittanut palkintoja) se ei tarkoita, että tutkimus olisi hyvä tai sen tulokset yleistettävissä. Kurssin luennot järjestettiin vain joka toinen viikko, joten vaikka luettavaa oli paljon, oli niiden lukemiseksi varattu myös hyvin aikaa. Tälläkään kurssilla ei suurimmalla osasta luentoja ollut läsnäolopakkoa, mutta koska kurssilla oli niin vähän opiskelijoita, oli paikalla kohteliasta olla. Myös kurssin tentissä tuli lukea ja arvioida tutkimuksia, mistä pidin itse paljon, sillä oikeita vastauksia ei ollut, kunhan mielipiteensä osasi perustella vakuuttavasti. 

TENTIT
Tenttiaika Saksassa on paljon lyhyempi kuin mihin olen Suomessa tottunut, joten tähän mennessä jokaisen tentin kirjoittamisessa on tullut kiire ja osaan tehtävistä en ole ehtinyt vastata juuri ollenkaan. Tenttiaika on laskettu sen perusteella, kuinka monta pistettä tentistä voi saada. Jos siis tentistä on mahdollista saada 60 pistettä, kestää tentti tunnin + mahdollinen 5 minuutin tehtävien lukemiseen varattu lisäaika. Kursseilla opettajat ovatkin muistuttaneet, että mikäli tentissä on 10p tehtävä tulisi siihen käyttää 10 minuuttia, 30p tehtävään 30minuuttia ja niin edelleen. Arvosanat täällä kulkevat vastakkaiseen suuntaan kuin Suomessa: 1 on paras ja 5 hylätty. Yliopistoon Saksassa pääsevät vain parhaat opiskelijat, joten monella on todella korkeat odotukset tenttituloksista.


Kokonaisuudessaan vaihto-opiskelu on ollut todella erilaista, kun mitä olin kuvitellut. Mielikuva oli, että vaihdossa vapaa-aika on mahtavaa ja opinnot tulevat toissijaisena. Yllättävästi kurssit ovatkin olleet todella mielenkiintoisia, mutta vapaa-ajassa ei puolestaan ole paljoa kehuttavaa. Paikallisiin opiskelijoihin on vaikea tutustua kurssituttuja syvemmin ja muut vaihtarit viettävät aikaa lähinnä erilaisissa illanvietoissa. Koska itselläni on Suomessa poikaystävä ja treenaan parhaillaan puolimaratonille, ei yömyöhään ulkona riekkuminen kiinnosta oikeastaan ollenkaan. Matkustelukin on toistaiseksi jäänyt vähäiselle, sillä talven sateiset säät eivät juurikaan houkutelleet tutkimaan uusia kaupunkeja. 

Kavereistani suurin osa oli vaihdossa vain yhden lukukauden ja he lähtevät lähipäivinä takaisin koteihinsa, joten seuraavaksi lukukaudeksi jääminen on kieltämättä hieman mietityttänyt. Toivotaan, että ja auringonpaiste ja tulevan loman suunnitelmat antavat kuitenkin energiaa seuraavaan lukukauteen. Lomalle tiedossa on ainakin reilaamista Saksassa ja lähimaissa, aurinkoloma Marokkoon sekä lasketteluloma Itävallan Alpeilla. Eniten odotan kuitenkin ajanviettoa poikaystävän, perheen ja ystävien kanssa sekä vierailua kotisuomeen. 


- ELLA - 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Takaisin Suomessa - Vaihdon keskeyttäminen

0 Huh, tuntuupa tämän kirjoituksen tekeminen kaukaiselta, siksi sen aloittamisessa onkin varmaan kestänyt niin kauan. Olen nyt ollut reilun kuukauden takaisin Suomessa. Lähdin vaihtoon viime vuoden lokakuussa ja tarkoitukseni oli viettää Saksassa kokonainen vuosi. Kahden lukukauden sijaan päätin kuitenkin lopulta lyhentää vaihtoni vain yhteen lukukauteen. Kun itse pohdin olisiko oikea valinta jäädä vaihtoon vai palata Suomeen, olisin kaivannut jonkinlaista vertaistukea tai tietoa muista opiskelijoista, joiden vaihtokokemus ei vastannutkaan odotuksia. Vastaavia kokemuksia ei kuitenkaan juurikaan tuntunut löytyvän, minkä takia koen tärkeäksi kirjoittaa omasta kokemuksestani. Toivon, että jos joku joskus kamppailee samojen ajatusten kanssa kuin minä ollessani vaihdossa hän voisi löytää tämän kirjoituksen ja huomata, ettei ole yksin, eikä kotiin palaamisessa ole mitään hävettävää.  Miksi päätin palata suunniteltua aikaisemmin? Mietin Suomeen paluuta jo muutaman kuukauden ajan ennen

TOP 10 - Viimeviikkojen tapahtumat

256. Huh, viime kirjoituksesta on jo yli kuukausi aikaa ja muutaman päivän päästä olen matkalla Suomeen viettämään joulua. Päivät kuluvat uskomattoman nopeasti! Aika muistella hieman, mitä kaikkea viimeiseen viiteen viikkoon on mahtunut: 1. Treeniä Sali-innostukselle ei näy loppua ja kehityksen seuraaminen motivoi entisestään. Tällä hetkellä arkirutiiniin kuuluu herätys kuudelta ja aamusali, jonka jälkeen suuntaan luennoille. Ihanan energinen startti päivälle ja treenin saa "pois alta", joten iltapäivä vapautuu muuhun.  2. Opiskeluja Deadlinet alkavat lähestyä, joten pikkuhiljaa on täytynyt alkaa panostamaan erilaisiin ryhmätöihin ja projekteihin. Tentit sijoittuvat kuitenkin vasta helmikuulle, joten tässä vaiheessa olisi hyvin aikaa saada muut hommat alta pois. Huomaa "olisi", sillä tyypillisesti muutkin hommat jäävät mitä luultavimmin viimetippaan ja samaan sumaan. :D 3. Vierailu Berliiniin Kesällä osallistuin kuukauden kestävälle kielikurssille

Projekti 300 - Kuka, mitä ja miksi?

2 96 Hei, ja tervetuloa ensimmäiseen blogikirjoitukseeni!  Suurin osa lukijoista varmaankin tuntee minut entuudestaan, mutta syyt blogin perustamisen taustalla saattavat teillekin olla vielä hämärän peitossa. Olet sitten tuntematon lukija tai vanha tuttu, tässä koottuna yhteen tärkeimmät tiedot siitä kuka olen, mitä tämä blogi tulee käsittelemään ja miksi tämä blogi on nyt perustettu.  Tervetuloa, jatka ihmeessä lukemista! Kuka olen? Olen 22-vuotias tietojärjestelmätieteen maisteriopiskelija, jonka juuret ovat Tampereella, opinnot Jyväskylässä ja elämä Espoossa. Tällä hetkellä sijaintini on kuitenkin Saksassa Ruhrjoen varrella, yli tuplasti Espoon kokoisessa teollisuuskaupungissa Essenissä. Vaikka kaupungin historia onkin teollisuudessa on Essen tänäpäivänä paljon muutakin : monikulttuurinen opiskelijakaupunki, tasokkaan kulttuurielämän kehto sekä Euroopan vihreä pääkaupunki. Täällä vietän siis seuraavan lukuvuoden, yhteensä kutakuinkin 300 päivää.   Opiskelujen oh